Zoek de nieuwswaardigheid

In het onderzoeksproject zitten we net in de fase dat we onze eerste analyses uitvoeren en die laten zien dat persberichten die eigenlijk alleen maar bedoeld zijn om 'free publicity' te creëren zelden het nieuws halen. Maar soms gebeurt dat toch, zoals vandaag met een persbericht van de NS.

Met de door de commercie geinitieerde feesdag 'Valentijnsdag' in aantocht worden her en der publiciteitsacties op touw gezet. De NS liet 'onderzoek' doen naar flirtgedrag in de trein en bedacht als stunt dat een flirtcoach dat flirtenin de trein op Valentijnsdag maar eens moest komen stimuleren.





De 'onderzoeksresultaten' en het inhuren van  de flirtcoach blijken niet door iedereen een irreleavante fituliteit gevonden te worden. De NOS vindt het zelfs nieuws en rapporteert bijna een op een uit het persbericht van de NS. Daar is ongetwijfeld achteraan gebeld om de ins en outs van het onderzoek te verifiëren, maar wat maakt zo'n publiciteitsactie in vredesnaam nieuwswaardig? En is dat belangrijker dan het overduidelijke commerciële motief achter het persbericht?

Wie het weet mag het zeggen. En wie er gewoon een mening over heeft ook.

Pytrik Schafraad