Een van de centrale vragen uit ons onderzoek is wat staat er
eigenlijk in het nieuws, dat gebaseerd is op die persberichten? Daarom onderzochten
we ook nieuwsberichten, uit de zelfde periode: 1 januari 2012 – 31 december
2012.
Steekproefbasis
We verzamelden alle nieuwsberichten die op de een of andere
wijze gebaseerd zijn op onze verzameling persberichten. Als criterium daarvoor
namen we (1) het nieuwsbericht moest op dezelfde dag, of binnen zes dagen na
het persbericht verschenen zijn, en (2). Het nieuwsbericht moest ten minste
(ook) het zelfde onderwerp bevatten als het persbericht.
Om praktische redenen besloten we het televisie- en
radionieuws buiten beschouwing te laten. En omdat we ons richten op nieuws over
grote ondernemingen, besloten we ook ons te beperken tot landelijke media.
Daarbij richten we ons op zowel krant als online-nieuws en
op specialistische media, alsook algemene nieuwsmedia. In die laatste categorie
proberen we ook de verschillende kleuren enigszins gelijkmatig aanwezig te
laten zijn. Tenslotte dichten we de persbureaus een belangrijke rol toe.
Titels
Omdat we via de gebruikte databank Lexis Nexis niet konden
beschikken over de persberichten van Novum, hebben we het ANP als representant
van de persbureaus genomen.
Als nichemedium selecteerden online fd.nl en offline het Financieel
Dagblad, omdat we verwachtten dat Financiële nieuwsmedia bijzonder geïnteresseerd
zijn in gebeurtenissen rondom de bedrijven (uit de Elsevier top 500, 2012) die
figureren in ons onderzoek.
Voor de algemene media selecteerde we de kranten De
Volkskrant en De Telegraaf (2 grootste landelijke dagbladen). Online kozen we
voor Nu.nl, Nos.nl, Telegraaf.nl en Volkskrant.nl. De beiden laatsten zijn de
populaire evenknie van hun papieren familielid en Nu.nl en NOS.nl horen beiden
tot de meest geraadpleegde online nieuwsmedia in Nederland.
De samenstelling van de uiteindelijke steekproef is als
volgt:
Titel
|
FD
|
VK
|
Tel
|
ANP
|
FD.nl
|
VK.nl
|
Tel.nl
|
Nu.nl
|
NOS.nl
|
Aantal berichten
|
187
|
86
|
131
|
155
|
63
|
54
|
70
|
29
|
26
|
De complete steekproef bestaat dus uit 801 nieuwsberichten. De tabel laat ook al een eerste resultaatje zien: Het Financieel Dagblad, het ANP en De Telegraaf hebben de grootste belangstelling getoond voor de persberichten van de 30 bedrijven in 2012.
Pytrik Schafraad