Een van de redenen dat het Dit Wordt Het Nieuws project bestaat, is dat we nieuwsgierig zijn naar patronen in mogelijke blinde vlekken van de journalistiek. In een boekrecensie op De Nieuwe Reporter constateert Chris Aalbers er ook een.
En niet de minste (als we er vanuit gaan dat hij gelijk heeft en veel onderzoeksliteratuur bevestigt dit). In zijn recensie van het boek Op TV of roemloos ten onder betoogt hij dat, in tegenstelling tot wat de auteurs beweren, de belangrijke politici (zij die iets voor elkaar krijgen, beslissingen nemen) vaak nauwelijks op TV of in de krant komen; Euro-parlementariers, gemeentelijke bestuurders en parlementaire backbanchers met grote achterban. Je hoeft dus helemaal niet op TV te komen om succesvol te zijn in de politiek. Fijn voor (integere) politici, maar is dat ook een fijne constatering voor de journalistiek. Nee, dat is het niet. Immers, het betekent dat veel belangrijk politiek werk nauwelijks de (online-) krantenkolommen en journaalitems haalt. Lees de recensie en oordeel zelf. Voor ons rest de vraag: hoe zit dat in de verslaggeving van nieuws over bedrijven? Het lopende onderzoek gaat die vraag van een antwoord voorzien...
Pytrik Schafraad