Journalistic Capital

Het is lang geleden dat we iets posten op de onderzoeksblog. Belangrijkste reden is dat we in het kader van dit project nog geen nieuwe onderzoeskactiviteiten hebben verricht.

Maar helemaal niks doen we ook niet. We blogden lang geleden al over de onderzoeksbevindingen, maar nu is ook het (voorlopig) laatste onderzoeksartikel verschenen in het wetenschappelijk tijdschrift Communications. The European Journal of Communication. Nu nog alleen online (Ahead of Print), maar in Januari 2021 (ja echt, dan pas) in print in het eerste nummer van dat jaar.

De volledige titel:

Reconsidering churnalism: How news factors in corporate press releases influence how journalists treat these press releases after initial selection

En hier de link (pay wall). Voor een pdf-je stuur je een mailtje naar p.h.j.schafraad@uva.nl.

Voor de liefhebbers nog het abstract uit het artikel:

This study examines how news factors in press releases influence journalists’ decisions and the journalistic treatment of press release information after its initial selection for the news agenda: These journalists can transform press releases into a news story, which involves little journalistic capital investment, or use these releases for a unique news production, which requires significant journalistic capital investment. The data elicited from the content analysis show that the more profound the presence of certain news factors in press releases, the higher the chance that journalists will choose to invest their journalistic capital in these press releases. This result means that journalists will only invest journalistic capital in press releases that contain specific news factors.
Keywords: journalistic capitalpress releaseschurnalismgatekeepingnews valuesnews factorscontent analysis