Het project


In het journalistieke veld is veel te doen over de groeiende macht van de PR sector, die contrasteert met de trend van steeds kleiner wordende redacties. Recente studies daarover laten o.a. zien dat de PR sector in belangrijke mate is geprofessionaliseerd en in omvang is toegenomen en dat bijna een derde van de nieuwsberichtgeving (binnenlands nieuws) geheel of gedeeltelijk is overgenomen van persberichten. Wat we nog niet weten is hoe er door journalisten geselecteerd wordt uit de input van de PR sector. Centraal in dit onderzoek staat de vraag: bevatten persberichten en andere ‘informatiesubsidie’ bepaalde inhoudelijke of andere kenmerken die journalisten doen beslissen zo’n persbericht te negeren, rechtstreeks over te nemen, of als aanleiding te nemen voor een eigen productie? Het onderzoek focust  zich in eerste instantie op persberichten van en berichtgeving over het bedrijfsleven. Dit omdat dit type nieuws niet vaak onderwerp is geweest van onderzoek en juist hier PR een grote rol lijkt te spelen. Het antwoord op de centrale vraag zal de journalistiek handvaten bieden om efficiĆ«nt kritisch om te gaan met persberichten en andere PR uit het bedrijfsleven en zo beter te waken over onafhankelijkheid en pluriformiteit van de (economische) berichtgeving.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam en is mede gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Pers.


Meer over het project:

Presentatie Onderzoeksproject